סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל לשעבר וסגן יושבת ראש הפדרל ריזרב של ארצות הברית, הלך לעולמו אתמול (שבת) בגיל 81. פישר, יליד רודזיה הצפונית (כיום זמביה), היה מהכלכלנים המשפיעים בעולם, נחשב מייצג מובהק של האסכולה המוניטריסטית, וחיבר ספרים ומאמרים רבים בתחומי המאקרו־כלכלה.
folder_special סטנלי פישר מגיש לראש הממשלה את דוח בנק ישראל לשנת 2012
פישר כיהן כנגיד בנק ישראל בין השנים 2005 ל־2013, לאחר עשורים של פעילות ענפה בארה"ב ובגופים פיננסיים בינלאומיים. קודם לכן שימש משנה למנכ"ל קרן המטבע, סגן נשיא בבנק העולמי וסגן יו"ר סיטיגרופ. לאחר סיום כהונתו בישראל, מונה לסגן יושבת ראש הפדרל ריזרב בארה"ב – תפקיד שבו כיהן עד שנת 2017. בשנת 2020 כיהן גם כדירקטור בבנק הפועלים.
פישר גדל ברודזיה הדרומית והחל את דרכו הכלכלית בלונדון וב-MIT, שם לימד במשך שנים וחנך בין היתר את בן ברננקי. שמו נקשר גם בביקורת חריפה מצדו של חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ, שהאשים אותו בניגוד עניינים במהלך כהונתו בקרן המטבע. מנגד, בישראל זכה לשבחים רבים ונבחר פעמיים ברציפות לאחד הנגידים הטובים בעולם. בשנת 2013 אף זכה בפרס הרצוג על תרומתו הייחודית למדינת ישראל.
פישר התאלמן בשנת 2020 מרעייתו רודה, שהייתה פעילה בכפר עדי נגב. לאחר מכן ניהל זוגיות עם ד"ר אנה קרסיקו-תרוו. הותיר אחריו שלושה ילדים: רופא, סמנכ"ל שיווק בפייסבוק ונשיא חברת הפקות. בשנת 2014 הוערך הונו בעד 56 מיליון דולר.
גיד בנק ישראל הנוכחי, פרופ' אמיר ירון: "אנשי בנק ישראל לדורותיו ואני מרכינים היום ראש לזכרו של פרופ' פישר שתרומתו לבנק ישראל ולקידום כלכלת ישראל היתה מכרעת. אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. יהי זכרו ברוך".

