לשכת ראש הממשלה מודיעה הלילה (בין שבת לראשון) כי ישראל החליטה לאמץ את מתווה וויטקוף, שכולל שחרור של מחצית החטופים החיים והמתים תמורת הארכה של הפסקת האש – אך חמאס מסרב להצעה. על פי ההודעה, ישראל הסכימה למתווה שיאריך את הפסקת האש בעזה, כך שהיא תימשך בתקופת רמדאן ובחג הפסח. במסגרת המתווה, מחצית מהחטופים החיים והמתים ישוחררו ביום הראשון של ההסכם. בהיעדר הסכמות על המשך ההסכם, הלילה בחצות הסתיימה רשמית הפסקת האש בין ישראל לחמאס.
בהודעת לשכת ראש הממשלה, שפורסמה מעט לאחר חצות, נכתב: "לאחר דיון ביטחוני בראשות ראש הממשלה נתניהו ובהשתתפות שר הביטחון, בכירי מערכת הביטחון וצוות המשא ומתן, הוחלט: ישראל מאמצת את מתווה שליחו של נשיא ארצות הברית, סטיב וויטקוף, להפסקת אש זמנית לתקופת רמדאן ופסח. ביום הראשון של המתווה ישוחררו מחצית מהחטופים החיים והחללים, ובסופו – אם תושג הסכמה על הפסקת אש קבועה – ישוחררו יתר החטופים החיים והחללים".
מסוקי צה"ל עם חטופים ששבו מעזה באזור רעים | צילום:
רויטרס
"וויטקוף הציע את המתווה להארכת הפסקת האש לאחר שהתרשם שאין בשלב זה אפשרות לגשר בין עמדות הצדדים לסיום המלחמה, ושדרוש זמן נוסף לשיחות על הפסקת אש קבועה. בעוד שחמאס הפר פעם אחר פעם את ההסכם, ישראל אינה נמצאת בהפרה. על פי ההסכם, ישראל יכולה לחזור ללחימה לאחר היום ה-42 אם היא מתרשמת שהמשא ומתן אינו אפקטיבי. סעיף זה נתמך במכתב צד של הממשל האמריקני הקודם וקיבל גם את תמיכתו של ממשל טראמפ".
"בשעה שישראל הסכימה למתווה וויטקוף במטרה להשיב את חטופינו, החמאס עד כה דבק בסירובו למתווה זה.
אם חמאס ישנה את עמדתו, ישראל תיכנס מיידית למשא ומתן על כלל הפרטים של מתווה וויטקוף", כך בהודעת לשכת ראש הממשלה.
הפער המרכזי בין ישראל לחמאס הוא שישראל רוצה להאריך את השלב הראשון במספר שבועות נוסף מבלי לדון על סיום המלחמה ונסיגת הכוחות, וחמאס אומר: "ישראל הייתה צריכה מזמן להיכנס לשיחות על הנושא הזה בדיוק, והיא הייתה צריכה לסגת מציר פילדלפי היום ולא עשתה זאת".
כוחות צה"ל בציר פילדלפי | צילום:
רויטרס
השיחות מול המתווכות נמשכו בשבת באמצעות הטלפון, אבל צוותי המשא ומתן לא טסו לקהיר. המתווכות מבקשות עוד זמן, וההבנה היא שעד שהמתווך האמריקני סטיב וויטקוף לא ייכנס לעובי הקורה, לא תהיה התפתחות. ישראל מצדה מבהירה שהיא מוכנה לתת הזדמנות נוספת מחד, אבל מאידך מאותת שזה לא יהיה לזמן רב. "לא תהיה פה הפסקת אש בחינם", אומרים בישראל.
ראש הממשלה נתניהו הורה עוד לפני כמה ימים להיערך לחזרה ללחימה, אבל לפי שעה – הסברה שחמאס בלחץ ויסכים להארכת השלב הראשון מהחשש הזה – התבדתה. ואכן, הכוחות ביצעו נוהלי קרב ומתרגלים תרחישים של כניסה מהירה לרצועה. בין היתר תרגלו חזרה לציר נצרים, והנעה של האוכלוסייה העזתית מצפון הרצועה חזרה לדרומה.

