לאחר שדיון הקודם בעתירה בוטל, בג"ץ ידון הבוקר (שני) בעתירת ועד ראשי הרשויות הערביות נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל. הרקע לעתירה הוא אי העברת מענקי האיזון התוספתיים, בגובה של כ-200 מיליון שקלים לשנה בין השנים 2024-2026. מענקים אלו היו אמורים להיות מועברים לרשויות הערביות על מנת לגשר על הפער במענקי האיזון בינן לבין הרשויות היהודיות.
הצורך במענק התוספתי עלה ב-2016, כאשר התגלה הפער בנוסחת המענקים לרשויות המקומיות של משרד הפנים בין רשויות יהודיות ולרשויות ערביות. בהחלטת הממשלה 922 הוחלט להעניק מענקים נוספים לרשויות הערביות לשם השלמת הפער בתקציבי האיזון בינן לבין הרשויות היהודיות, ובשל מצבן הקשה של הרשויות הערביות שרובן נמצאו באשכול סוציו–אקונומי 1 והתקשו לספק שירותים לתושביהן.
ההחלטה להעביר מדי שנה 200 מיליון שקלים במהלך השנים 2022-2026 לטובת מענקי האיזון התוספתיים, נקבע בסעיף 23(א) של תוכנית תקדם (החלטת ממשלה 550). אלא שעם כניסתו לתפקיד הכריז שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי בדעתו לא להעביר את הכסף משום שמדובר בכספים קואליציוניים, בדבריו בוועדת הכספים הוסיף כי זהו פיצוי לתפקודן הכושל של הרשויות הערביות ולכן יש לבטל את העברת הכסף.
כוונת השר התממשה בהחלטת ממשלה 1274, שקיצצה את תקציבי החלטות הממשלה על מנת לעמוד במסגרת התקציב בשל המלחמה. ועד ראשי הרשויות הערביות טוען כי מדובר בהחלטה לא חוקית שכן ביטול המענקים התוספתיים דורש אישור בוועדת הכספים. בהחלטה 550 נכתב כי מענקי האיזון התוספתיים הם במסגרת הגדרת אזורי עדיפות לאומית, וביטולם מחייב אישור של ועדת הכספים. עם זאת, ועדת הכספים לא דנה בנושא כלל בשנה האחרונה.
בתשובת הממשלה נכתב כי פנייתו של שר האוצר לוועדת הכספים לדון בביטול מענק האיזון התוספתי לא נענתה, ולכן הדיון טרם התרחש. עוד נטען כי בהתחשב במצב המלחמה ובצורך בצמצום תקציבי וכן בשל מועד העתירה אין מניעה לחכות לדיון בוועדת הכספים לשם אי-העברת התקציב. בתגובתה של הכנסת לעתירה נכתב כי הליך הפניה לוועדת הכספים לא התבצע לפי הנוהל, לפיכך לא התקיים הדיון המבוקש, ומכאן לא אושר ביטול מענק האיזון התוספתי.


