במוקד קבינט המלחמה שהתכנס הערב (ראשון) עמדה תכנית המערכת הביטחון לשלטון האזרחי שאמור להחליף את חמאס ברצועת עזה. הפיילוט, שתוכנן עוד לפני הודעת הנשיא ביידן ביום שישי האחרון, יתקיים באזורים ברצועה שמערכת הביטחון תזהה שניתן כבר לשלב בה הנהגה פלשתינית מקומית אחרי שחמאס כבר לא פקטור שילטוני בהם. אחד האתגרים עמם המערכת תצטרך להתמודד היא העובדה, שבפעם הקודמת בה ניסתה להכניס לרצועה גורמים חלופיים לחמאס – הם נרצחו במקום.
הבוקר, שר הביטחון יואב גלנט אמר בהערכת מצב בפיקוד דרום כי "במקביל לפעולה הצבאית החשובה, מערכת הביטחון מכינה את החלופה השלטונית לחמאס, כאשר אנחנו נבודד אזורים, נוציא מתוכם את אנשי החמאס ונכניס אליהם כוחות אחרים אשר יאפשרו שלטון אחר שמאיים על החמאס״.
חבר הכנסת עמית הלוי (הליכוד) יצא נגד ההצעה: "זהו עוד ניסיון חסר אחריות של מערכת הביטחון שממציאה מושגים צבאיים מדומיינים ולא מפיקה לקחים למרות התוצאות הקשות".
"יש שלוש אפשרויות פשוטות במצב הזה", אמר עמית. "שאנחנו שולטים שם ללא מצרים ויש ראשי חמולות שמנהלים את ענייני הקהילה (כפי שהיה אחרי ששת הימים, שהחמאס שולט כמו שקורה היום וכל משתפי הפעולה איתנו יפגשו במוקדם או במאוחר את חבל התלייה, או שמחפשים גורם חלופי. כמו שהאמריקנים חימשו את האיסלמיסטים באפגניסטן כנגד הרוסים, ואחרי זמן לא רב כיוון הקנים עלול להתהפך נגדך, כפי שקרה שם עם הטאליבן".
עוד הוסיף: "נשגב מבינתי מדוע חושבים שר הביטחון והרמטכ״ל הרצי הלוי שערבי אחד ישים את ראשו על הבועה ההומניטרית של צה״ל, כשהם מצהירים השכם והערב שצהל לא יישאר שם בעתיד".
".

