ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) לקדם הצעת חוק שתגדיר כי הפרדה מגדרית באקדמיה אינה אפליה. הצעת החוק תועבר לקריאה טרומית בכנסת, בכפוף להתניות.
לפי ההצעה של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), "קיומם של מוסדות להשכלה גבוהה או של מסלולי לימוד להשכלה גבוהה הנפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת וכן מסלולי לימוד נפרדים לשם קידום קבוצות אוכלוסייה מסוימות ושל תנאי קבלה מקלים לא ייחשבו הפלייה".
ההפרדה המגדרית באקדמיה מצויה לאורך השנים בדיונים בבתי המשפט ובמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג). בג"ץ קבע ב-2021 כי הפרדה מגדרית באקדמיה מותרת בהגבלות מסוימות, אך אסר להדיר מרצות ממסלולים שלומדים בהם גברים בלבד. לפי המל"ג דחתה בספטמבר האחרון את הדיון בהצעה להרחבת ההפרדה המגדרית לתארים מתקדמים.
בדברי ההסבר נכתב כי "מטרת הצעת חוק זו להבהיר כי מוסד להשכלה גבוהה רשאי לקבוע מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים מטעמי דת, כמקובל במדינות רבות אחרות כדוגמת בריטניה, ארצות הברית ואוסטרליה. הצעת החוק מבוססת על ההכרה בחופש הדת והמצפון של סטודנטים וחברי הסגל האקדמי כזכות יסוד רחבת היקף". צוין כי ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית, כיום שר העלייה והקליטה) וח"כים נוספים הניחו הצעה דומה על שולחן הכנסת העשרים וארבע, ולפיכך הלשכה המרכזית של הכנסת לא בדקה אותה מחדש.
ח”כ הר-מלך: “היום עשינו צעד משמעותי למען חופש הבחירה של כל אזרח ואזרחית בישראל. אותם גורמים שמתנגדים היום לחוק, התנגדו בעבר גם לפתיחת מסלולים בהפרדה בתואר ראשון. במבחן הזמן לא רק שהמודל עבד, אלא שהוא גם חיזק את הנשים החרדיות שיכלו לצאת לאקדמיה, לרכוש השכלה ולהשתלב בשוק התעסוקה עם שכר הולם".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "הממשלה המשיחית ממשיכה במשימתה להחריב את הליברליות בישראל. במקום להילחם באיראן נהפוך לאיראן".


