במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ מיקי לוי, התייחס ח"כ גדי אייזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר, לנושאים הקשורים להליכי קבלת ההחלטות בקבינט הישראלי. אייזנקוט, שהיה חבר קבינט בתחילת המלחמה, הצהיר כי המל"ל (המערכת לשירותי מודיעין ולתיאום לאומי) לא השפיע במילימטר על קבלת ההחלטות בזמן המלחמה, והדגיש את היעדר השפעתו של הגוף החשוב הזה על המערכת הביטחונית בישראל.
"אין לי ספק שהמל"ל לא היה נוכח בדיונים, וההשפעה שלו הייתה אפסית", אמר אייזנקוט. "לא הייתה לנו אפשרות לקיים דיון אסטרטגי משמעותי בקבינט, ולא הצגנו חלופות נוספות, אלא רק אפשרות אחת. דבר כזה לא יכול להימשך. כאשר יש כמות כזו של 50-80 אנשים בקבינט, זה לא מאפשר דיון רציני וממוקד".
אייזנקוט התייחס גם לכישלון המודיעיני במלחמה, ואמר כי ישראל נכנסה למלחמה בכישלון מודיעיני מוחלט, תוך התעלמות מהחולשות שהיו קיימות במערכת הביטחונית. "הקבינט התאפיין בכמות גדולה מדי של דעות וגורמים, מה שהקשה על קיום דיון אסטרטגי מקצועי".
בנוגע להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר אייזנקוט: "היעדר ועדת חקירה מקצין את הבעיה. לא הקמתה היא בריחה מהאחריות ומסמלת מכונת שקר. אני דורש שוועדת החקירה תבדוק גם את השנים האחרונות מאז מוניתי לרמטכ"ל ותבחן את הליקויים שהיו קיימים בתקופה הזו".
לסיום, אייזנקוט הדגיש את חשיבות החזרת החטופים וההישגים של צה"ל במלחמה, אך גם את המחירים הכבדים שהחברה הישראלית נדרשה לשלם. "ישנה נוסחה שיכולה להוביל להשבת החטופים: נסיגה מדורגת והפסקת אש קבועה", הוא סיכם. "יש חובה לממש את מטרת המלחמה הזו ולהשיב את החטופים".

