ההרכב הבכיר של שופטי בג"ץ ידון הבוקר (ראשון) בעתירה שהגישו חמישה ארגוני שמאל עקב המצב ההומניטרי ברצועת עזה. בעתירה, שהוגשה לפני כארבעה חודשים, דורשים הארגונים לפתוח את הרצועה להכנסת סיוע באופן בלתי מוגבל, וכן מבקשים לחייב את מדינת ישראל לקחת אחריות על המצב ההומניטרי.
מאז הוגשה העתירה בחודש מרץ האחרון, התקיימו בעניינה שלושה דיונים. עם זאת, הפעם הדיון מתקיים לאחר שבעתירה הוצא צו על תנאי. בהחלטה, שניתנה ב-10 ביוני, כתבו שופטי ההרכב כי הצו הוצא "על מנת לאפשר לבית המשפט לקבל תשתית עובדתית מלאה ומקיפה".
העותרים טוענים בין היתר כי צה"ל "משתמש בצווי פינוי המוניים כדי לדחוק את שני מיליון תושבי ותושבות הרצועה לאזור אל-מואסי המורחב, ששטחו מהווה כחמישית מגודל רצועת עזה, בטענה ששם הם יהיו בטוחים. במציאות, רבבות מתמודדים עם צפיפות בלתי נסבלת ותנאים בלתי אנושיים, בלי גישה למזון, מים, מחסה, תברואה ושירותי בריאות".
לקראת הדיון היום הגישו העותרים חוות דעת מומחה שכתב ד"ר מרקו לונגוברדו, מומחה למשפט בינלאומי. מחוות הדעת עולה כי הרצועה היא שטח כבוש וישראל היא מעצמה כובשת ברצועה, ולכן חלות עליה חובות כלפי האוכלוסייה האזרחית. זאת, בניגוד לניסיונות ההתנערות של המדינה מאחריותה, בטענה כי לא מתקיים ברצועה "ממשל רשמי" ישראלי.
הארגונים העותרים הם: גישה – מרכז לשמירה על הזכות לנוע, המוקד להגנת הפרט מיסודה של ד"ר לוטה זלצברגר, רופאים לזכויות אדם – ישראל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, ועדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל.

