חוק תקומה – "שיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו" עבר היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
החוק מגדיר את חבל התקומה כאזור מיקוד לאומי ויוצר כלי חדש וייחודי של שיקום נרחב, ראשון מסוגו במשפט הישראלי, אשר מאפשר שיקום ופיתוח של החבל בכלל תחומי החיים.
החוק מבטיח את שחרור תקציבי הפיתוח של חבל התקומה בהיקף של חמישה מיליארד שקלים, כחלק מהתקציב הכולל של מנהלת תקומה לצורך שיקום ופיתוח החבל בסך כ-19 מיליארד שקל. כמיליארד שקלים מתוך תקציב זה הוקצו בהחלטת ממשלה בשבוע שעבר לשיקום היישובים שאינם כלולים בתחומי חבל התקומה.
החוק מהווה ציון דרך במאמץ הלאומי לשיקום ולפיתוח חבל התקומה בעקבות מתקפת הטרור הקשה של שבעה באוקטובר. החוק גובש ונוסח על ידי מנהלת תקומה בשיתוף משרד האוצר, משרד המשפטים, ועדת הכלכלה, והובל על ידי השר האחראי על שיקום הדרום והצפון, חבר הכנסת זאב אלקין.
החוק, שאושר בשבוע שעבר פה אחד בוועדת הכלכלה ואושר היום במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, מעגן את מחויבות המדינה לשיקום חבל התקומה לטווח ארוך, ויוצר תשתית משפטית, מוסדית ותקציבית לשיקום נרחב ועמוק של האזור בעשור הקרוב.
מדובר בחוק ייחודי המבטא הכרה בעוצמת הפגיעה המצטברת ובייחודיות המציאות שחבל התקומה חווה לאורך עשרות שנים ובעיקר באירועי שבעה באוקטובר, ומקנה מענה מערכתי חסר תקדים.
כאמור, החוק מגדיר את חבל התקומה כאזור מיקוד לאומי – מעמד שנועד להפנות קשב ותיאום בין-משרדי מתמשך מצד כלל משרדי הממשלה והמערכת הציבורית למשך תקופה של עד 10 שנים. כמו כן, המהלך מבקש לייצר יציבות תכנונית, מדיניות מותאמת ויישום שיטתי של צעדי שיקום ופיתוח, תוך מתן מענה לכלל תחומי החיים: חינוך, תשתיות, תעסוקה, רווחה, ביטחון קהילתי, בריאות, קהילה ועוד.
החוק מעגן את סמכויותיה של מנהלת תקומה ומרחיב את יכולותיה לפעול, לקדם פרויקטים, להסיר חסמים, ללוות את הרשויות המקומיות ולייעץ לממשלה מתוך ראייה אינטגרטיבית ועתידית. כל זאת, תוך עבודה שוטפת של המנהלת בשיתוף עם היישובים, הקהילות, הרשויות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים.
חוק תקומה מהווה ביטוי לערכים של מחויבות, אחריות, תיקון וצמיחה. הוא אינו רק כלי משפטי וממשלתי, אלא הכרזה מוסרית וערכית על כך שתקומת החבל היא מטרה לאומית, ומתוך תפיסה המבקשת להביא את חבל התקומה ללא רק למה שהיה – אלא גם לבנות עתיד חזק, בטוח, משגשג ומוביל.
השר במשרד האוצר זאב אלקין אמר כי ״מהרגע הראשון עם כניסתי לתפקיד כשר האחראי על מנהלת תקומה קבעתי כי קידום חוק תקומה ואישורו בכנסת בראש סדר עדיפויות. היה ברור לי שעיכוב בקידום החוק במשך חודשים רבים בגלל המחלוקות השונות בממשלה מנע שחרור תקציבים קריטיים לפיתוח חבל תקומה, וחייבים לקדמו לאלתר. אני שמח שהצלחנו במשימה לאשר את החוק במקביל לאישור תקציב המדינה ואני מודה לשר האוצר ח״כ בצלאל סמוטריץ׳, ליו״ר ועדת הכלכלה ח״כ דוד ביטן וליו״ר ועדת משנה לתקומה ח״כ אלון שוסטר, שללא הירתמותם ונחישותם לא היינו מצליחים לאשר את החוק במהירות כזאת. נמשיך ונירתם כולנו במנהלת תקומה לקדם את הפרויקטים הרבים שהשתחררו עם אישור החוק״.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: “חוק תקומה הוא אבן דרך בהובלת ממשלת ישראל לחיזוק הדרום בכלל וחבל התקומה בפרט. אני מודה לשר זאב אלקין שפעל רבות לקידומו של החוק עד להעברתו בקריאה שניה ושלישית היום. מאז נכנס השר אלקין לתפקיד הוא פועל ללא לאות עבור תושבי הצפון והדרום בכלל וחבל התקומה בפרט. לצד השיקום – מגיע הפיתוח. תמונת הניצחון האמיתית שלנו היא לא רק בהשבת חבל התקומה לקדמותו אלא פיתוחו, שגשוגו והכפלתו במספר התושבים ובמנועי הצמיחה האזוריים. אנחנו מביטים קדימה, מתוך אחריות לאומית, כדי להבטיח עתיד חזק, משגשג ובטוח לתושבי הדרום. זהו תיקון עוול היסטורי והבעת אמון אמיתית בתושבים שהפכו לסמל של עמידה איתנה״.
אביעד פרידמן, ראש מנהלת תקומה: "יום חג היום עם העברת חוק תקומה בכנסת ישראל, זהו אירוע היסטורי. אנחנו עוברים שלב ומתקדמים מהשלב הראשון שעדיין בעיצומו – השיקום, בו עסקה ועוסקת המנהלת עד כה וניתן לראות אותו כיום בשטח, לשלב השני של פיתוח וצמיחת החבל. אני רוצה להודות ליו״ר ועדת הכלכלה ח״כ דוד ביטן, לח״כ אלון שוסטר ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. תודה גם כמובן לשר זאב אלקין ולכל עובדי מנהלת תקומה. המטרה שעומדת כרגע לנגד עניינו היא שחבל התקומה יגדל דמוגרפית ויהיו בו עוגני צמיחה חברתיים וכלכליים משמעותיים. חלק בלתי נפרד מתקומת החבל והמדינה היא החזרת 59 החטופים לביתם ואני מייחל לכך בהקדם האפשרי״.
'פורום הביתה' מסר בתגובה לאישור החוק: "בפעם הראשונה מאז שבעה באוקטובר יש תחושה של חיבוק אמיתי שיוצא מישראל הרשמית לעבר תושבי העוטף, חשוב להרגיש שישראל מחבקת אותנו. החיבוק לא יהיה שלם עד שלא נשוב לבתים ולשדות ועד שלא ישובו האחים והאחיות שלנו משבי חמאס".
חברי 'פורום הביתה', המאגד את היישובים האדומים בעוטף עזה שספגו את הפגיעה המשמעותית ביותר בשבעה באוקטובר, בירכו על העברת 'חוק תקומה' בכנסת. החוק יאפשר עתה להמשיך ולקדם את שיקום העוטף, בנייה של עוגנים כלכליים בחבל התקומה, שיקום תשתיתי והשקעה בליווי הנפשי לנפגעים.
עוד הוסיפו יו"ר הפורום זיו מצליח והמנכ"ל עדן ביזמן: "כדי שהחיבוק יהיה שלם אנחנו צריכים את האחים והאחיות שלנו שבשבי חמאס חזרה בבית. אנחנו צריכים שתנופת הבנייה והפיתוח יאפשרו לנו לשוב אל הבתים והשדות, שנוכל שוב להתכנס כקהילות ולא פחות חשוב שנייצר יחד מקומות עבודה ועוגנים כלכליים שיהפכו את חבל הארץ המדמם לאות ולמופת בתקומת ישראל". חברי הפורום מודים לשרים בצלאל סמוטריץ' וזאב אלקין ולחברי הכנסת הרבים שפתחו להם את הדלתות והלב עד לאישור החוק לפני שעה קלה וללוחמי צהל שמחרפים נפשם למעננו".
אהד כהן, מנכ”ל תנועת “עתיד לעוטף”: “חוק תקומה הוא לא רק הישג חקיקתי – הוא צעד לשיקום האמון. זהו פרי של מאבק אזרחי ופוליטי עיקש ואחראי, של ראשי הרשויות, גופים אזרחיים, מנהלת תקומה וח"כים ושרים שנרתמו למשימה החשובה. מכאן הדרך עוד ארוכה, אבל יש לנו סוף־סוף תשתית לפעולה. נמשיך לוודא שהחוק לא יישאר על הנייר – אלא יתממש בשטח, עם תקציב מוגן, ניהול מקצועי, ושיתוף אמיתי של התושבים. כך נבנית תקומה אמיתית – מתוך השטח, באחריות ובתקווה”.
ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "מברך על העברת חוק תקומה בכנסת, מדובר בתקציבים קריטיים לשיקום אמיתי ופיתוח הישובים שנפגעו. למרות הזמן שחלף והצורך שעלה כבר לפני חודשים רבים, חשוב לפתח מנועי צמיחה לנגב המערבי ולאפשר שיקום מלא ומקיף לאחר הטראומה והאובדן שחוו התושבים. התנועה הקיבוצית תמשיך בפעילותה למען הקיבוצים לחזרת תושבים לביתם וגיוס תושבים חדשים מכל רחבי ישראל, לחבל הארץ הנפלא הזה. יחד ניצור כאן עתיד טוב לעוטף. מעל הכל, אנו שבים ודורשים את שחרורם המידי של חטופינו שעדיין נמצאים בשבי בעזה, אין עוד זמן לחכות".
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, הוסיף: ״חוק תקומה יבטיח שיקום אמיתי של ישובי העוטף ללא כל תלות בהחלטות ממשלה משתנות. מדובר בצעד משמעותי אשר מחזיר את אמון התושבים וקהילות הישובים במדינה ולשיקום משמעותי של הישובים בעוטף.אנו קוראים לממשלה כי בהחלטת הממשלה הצפויה להגיע יינתן המענה הנדרש ליישובי העוטף שנמצאים מחוץ ל-7 הק״מ״.

