האח הגדול לא מפסיק לשחק לנו עם הנרטיבים. בפרק שעבר יובל לוי הוגדר כ"אריה שמחפש אומץ", הפעם ההפקה החליטה לדחוף אותו בכוח לזירה, מול איש הפח הכריזמטי אך חסר הרגש של הבית, ארז איסקוב. חלוקת האבנים, שהייתה אמורה להיות תרגיל קטן של מודעות עצמית, הפכה מהר מאוד לקרב סכינים שבו כל אבן היא גם עוד סכין בלב.
"מי שגר בבית מזכוכית שלא יזרוק אבנים"
יובל התחיל מהסס. בעוד אחרים כבר ידעו בדיוק למי להדביק תכונה חסרה, הוא גמגם, התעכב, חיפש מילים. תרצה הייתה הראשונה שהעניקה לו את האבן "אומץ". זה הסתדר יפה עם הנרטיב של ההפקה, אבל מיד אחריה מוגרבי, מאי וגם איסקוב סימנו אותו כחסר מנהיגות. היה בזה משהו כמעט מתוזמר, כאילו כל הבית החליט להעמיד אותו בפינה.
ואז הגיע עוד רגע של בגידה קטנה, מאי, שהייתה יכולה לבחור אחרת, בחרה דווקא בו, וטענה שחסרה לו מנהיגות. קשה היה לא לראות את זה כמשימת חיסול. ויובל, במקום לבעבע, נכנס פנימה אל תוך עצמו. בחדר האח הוא התפרק: סיפר שהוא מרגיש חלש, גר אצל ההורים, תלוי כלכלית, וחלש.
גם בבית הוא לא מצליח להביע את עצמו, ובעיקר נראה כמו אחד שאמא שלו יכולה לשלוט בחייו. יובל הודה שאם היה במקומה של שני – לא היה רוצה את עצמו. שכן בעיניו הוא לא גבר שאפשר להישען עליו, הוא חושש ששני תתפוס אותו כחלש, לא תרצה בו. זה היה אחד הרגעים הכי כנים של העונה.
מנהיגות מול רודנות
ואז הגיע הרגע הדרמטי באמת: האח נתן ליובל משימה להתעמת ישירות עם שניים שהוא תמיד נמנע מהם – "הארזים" מוגרבי ואיסקוב. מול מוגרבי זה יצא מהסס, חלש. מול איסקוב זו כבר הייתה זירה אחרת. יובל אמר לו בפנים שהוא מזלזל בו, ויותר מזה – שהוא מזלזל בנשים בבית. תרצה, מאי, כולן חטפו ממנו יחס של חוסר כבוד.
איסקוב, כמו טראמפ באולפן, ידע להרים קול, להתלהם, לזרוק סיסמאות. יובל, יותר ביידן, מתעקש לדבר בנחת, מהלב, גם אם זה נשמע חלש. רטורית – ארז ניצח. אבל בתוכן, ברגש, במוסר – זה של יובל. הוא אמר את מה שהיה חשוב לו להגיד. זה היה אולי העימות הראשון שבו באמת הרגשנו שיש אלטרנטיבה להנהגה הכוחנית של איסקוב: מנהיגות רגועה, מכילה, שאומרת אמת בלי לצעוק.
"לא באתי לפה להיות מנהיגה, באתי להיות שני אדרי"
בתוך כל זה, שני שוב הוכיחה שהיא האישה הכי חזקה בבית. היא חטפה אבן על חוסר הערכה, על חוסר מנהיגות, על ניתוק מהקבוצה – אבל לא נשברה. להפך. כשהטיחה באיסקוב את המשפט "לא באתי לפה להיות מנהיגה, באתי להיות שני אדרי" – זה היה רגע איקוני. שני לא צריכה להוכיח שהיא "מנהיגה". עצם זה שהיא עומדת מול גבר כוחני, מגינה על בן זוגה, ולא נותנת לאף אחד להקטין אותה, זו ההוכחה האמיתית.
במקביל, בחדר האח, שני חשפה קצת רגש, היא הודתה שכואב לה שלא זכתה לפגוש את המשפחה כמו האחרים, ושהיא פשוט לא מראה חולשה ולכן מתעלמים מהרגישות שלה. היא אפילו הודתה שהיא, כמו אמא שלה, לא מספיק רגישה מול יובל. נדיר לראות אותה ככה, פגיעה, וזה רק חיזק את המורכבות שלה כדמות. ואז היא אפילו אמרה שהיא אוהבת לראות את הפגיעות של יובל, וכמה שזה אנושי, למרות שפעם היא פירשה חולשה בצורה שלילית.
בפרק הזה קיבלנו זווית חדשה: שני ויובל הם צמד שמאזן זה את זו. שני היא הלוחמת – זו שלא חוששת להיכנס לעימות גם כשהקרב נראה אבוד מראש. אבל כשזה מגיע לרגעים רגישים ואינטימיים, שם דווקא חסר לה רוך. יובל, לעומתה, לא מבריק בזירות העימות, אבל בכל מה שנוגע לאינטליגנציה רגשית וחברתית – הוא חד ומפוכח הרבה יותר ממנה. החיבור ביניהם יוצר זוגיות שבה כל אחד משלים את החסר של האחר, ודווקא משם שניהם מצליחים לפרוח.
בין השכל ללב
תרצה התפרצה מול "הארזים", לא הסכימה שיכנו אותה "הזויה" ו"אומניקי"ת" יותר, היא דרשה מחבריה הקרובים להפסיק להדביק לה נרטיבים. זו הייתה תרצה אחרת: חדה, עם גב זקוף. אבל שנייה אחרי, היא שוב מצאה את עצמה בשיחה דביקה עם איסקוב, נותנת לו יד, ליטוף, כאילו כל מה שקרה נשכח.
ההפקה ניסתה לחזק אותה כששידרה לה את תעודת הזהות מהפרק הראשון, כאילו להזכיר לה מי היא באמת. אבל מול ארז היא חזרה לאותה נקודה – עדינה, מאוהבת, מתקשה לחשוב בהגיון. זה הלופ הבלתי נסבל של תרצה: בין רגעי התעוזה לבין הכניעה המוחלטת.
"הארזים" במשימת חיסול
אי אפשר להתעלם מהתמונה הגדולה: איסקוב, מוגרבי, שון וחן מתפקדים כחבורה מגובשת שמנסה לסכל את הדמויות החזקות בבית. פעם זו שני, פעם יובל, פעם תרצה, אפילו יוכי חטפה רק בגלל החברות עם האחרות. הסצנות הקשות ביותר היו כשהם התנפלו בצעקות על שני ויובל, או כשהורידו את תרצה לקרקע – קרב של רבים מול מעטים.
הפרק הזה סבב כולו סביב שאלת המנהיגות. מי מנהיג אמיתי של הבית? זה שמרים קול וצועק, או זה שמדבר בשקט אבל נוגע בלב? יובל עשה צעד גדול בדרך להפוך לדמות דומיננטית, אבל יש לו עוד הרבה לעשות בשביל לתת קונטרה של ממש לאיסקוב.
