ישראל וחמאס מנהלים משחק פוקר: ישראל בגיבוי אמריקאי "פוצצה" את הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים באופן חד צדדי. מנגד, החמאס לא ממהר לצאת למלחמה נוספת, אבל, הוא "העלה את המחיר" על כל חטוף וכעת דורש בין 500 ל-1,000 אסירים, כשהמטרה לרוקן את כלל בתי הכלא בישראל ממחבלים ואסירים ביטחוניים, כולל את מחבלי הנוח'בה שהשתתפו בטבח ה 7 באוקטובר.
נכון לעכשיו, שני הצדדים נמצאים במסלול התנגשות. השאלה כעת היא מה באמת המועד לחזרה ללחימה עצימה בעזה. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "מסונדל" בשל לחץ של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הוא לא יכול לבצע שני מהלכים מרכזים שעליהם ישראל התחייבה במסגרת ההסכם, כשהראשון הוא יציאה עוד השבוע מציר פילדלפי, והשני הוא להתקדם במשא ומתן של הפעימה השנייה.
יחד עם זאת, לישראל שורה של מנופים על חמאס. הראשון הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהעניק אשראי בלתי מוגבל. אולם, במערכת הביטחון יש מי שאומרים שכדאי לשים כוכבית אזהרה. אי אפשר לדעת מתי טראמפ "יתהפך" ויעצור את קוו האשראי. השני, הוא אוניות ההספקה של חמושים, בהם גם פצצות חודרות בונקרים, שהגיעו ומגיעות לישראל. מבחינת ישראל זה ענין קריטי כיוון שבראש ובראשונה, מדובר אמצעי טקטי עם השלכות אסטרטגיות במיוחד, באמצעותו נראה כי ישראל חושבת במועד כלשהו לתקוף את איראן.
מנוף נוסף שמשמש כלחץ, הוא ההתרחקות של מדינות ערב מסוגיית חמאס ועזה, בדגש על מצרים וירדן שמבינות כי עניין חמאס יכול להפוך בימי נשיאותו של דונלד טראמפ לבעיה שלהם. גם סוגית הסיוע ההומניטרי היא מנוף משמעותי של ישראל על החמאס, בדגש על הכנסת הקרוואנים, וציוד נוסף שחמאס זקוק לו במיוחד.
בישראל מבינים שכל יום שעובר מבלי שמתחילים את עבודות השיקום בעזה או מבלי שניתן פתרון זמני לעניין המגורים של מאות אלפים ברצועה – מגביר את הלחץ הפנימי על חמאס. כל הסיבות בהן נקבתי, מנוצלים כרגע על ידי ישראל כדי לנסות לדחות את הקץ להפסקת המלחמה, לדחות את הנסיגה מציר פילדלפי וכמובן לשמור על שלמות הממשלה מחשש שסמוטריץ' יפרק אותה.
במהלך השיחות בימים האחרונים בקהיר חמאס הציג "מפתחות" חדשות לשחרור החטופים. ההערכה בישראל כי מספר החטופים החיים עומד על בין 22 ל-24. עד עכשיו, "המפתחות" על כל חטוף עמד על כמה עשרות מחבלים. חמאס אמר כי הוא לא ממהר לחזור למלחמה, אבל הוא דורש על כל חטוף בין 500 לאלף מחבלים, כאמור. המשמעות היא שחמאס מבקש לרוקן את כלל מתקני הכליאה בישראל, "כולל את מחבלי הנוחבה שביצעו את מעשי הטבח ב-7 באוקטובר", אומר גורם המכיר את מהלכי השיחות.
בחצות אמור ההסכם הפסקת האש לפוג. כרגע הוא לא הוארך. חמאס נכנס עכשיו לחודש רמדאן, אותו הוא כנראה יעדיף לעבור ללא מלחמה. מצד שני, האוגדות נמצאות בכוננות. טרם הורדה לצה"ל הפקודה להניע את הטנקים והנמרות.
עוד דבר אחד קטן ונוסף. ביום חמישי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמור לסיים את תפקידו. במקומו יכנס לתפקיד האלוף אייל זמיר. סביר להניח שהממשלה תאפשר לרמטכ"ל החדש לעצב כמה ימים את המטכ״ל החדש שלו, לבנות את תוכניות הלחימה התפיסה שלו בטרם יסתערו קדימה לעבר עזה.

