מעקב "ישראל היום": גם החודש לא שולמה למטפלות במעונות היום הפעימה השלישית במענק ההתמדה שעליו התחייבו שרי האוצר והחינוך לפני יותר משנה. שתי הפעימות הקודמות שולמו גם הן באיחור, ורק לאחר מאבק של הארגונים המייצגים את המטפלות.
בשנה שעברה נחתם הסכם בין הסתדרות המורים לאוצר, שבמסגרתו הועלתה בכמה אלפי שקלים משכורתן של הסייעות בגנים לגילי 6-3. לעומתן, המטפלות במעונות היום לגילי 3-0, המשתכרות כ־6,000 שקלים בממוצע, נותרו מחוץ להסכם. הן פתחו במאבק: חלקן עזבו את המעונות, נקלטו ברשויות המקומיות והחלו לשמש סייעות בגנים, שם קיבלו שכר גבוה יותר.
בעקבות כך נוצרה מצוקת כוח אדם גדולה מאוד. כדי לפתור אותה, שרי האוצר והחינוך הכריזו במאי אשתקד על פתרון זמני בדמות תשלום מענק התמדה למטפלות במעונות היום בסך 8,300 שקלים, שישולם לאורך שנת הלימודים הנוכחית בארבע פעימות.
התשלום הראשון היה אמור להיכנס באוקטובר, אך התעכב בחודש; התשלום השני היה אמור להיכנס בפברואר, אך שולם באפריל; התשלום השלישי, בסך 1,900 שקלים, היה אמור להגיע ביולי (עבור משכורת יוני), אך שוב – הכסף לא הגיע.
מנגנון התשלום שנקבע מסורבל מאוד, וכאן כנראה מקור הבעיה לעיכובים הבלתי פוסקים. משרד האוצר אמור להעביר את הכסף למשרד העבודה כדי שיעביר אותו לארגונים המפעילים את המעונות, אך מי שקובע מי המטפלות שזכאיות למענק הוא משרד החינוך. האחרון מקבל ממפעילי המעונות את רשימת המטפלות ומבצע בקרה מדוקדקת. רק לאחר שהוא מאשר את כל השמות, הרשימה מועברת למשרד העבודה כדי שיעביר את התשלום – שאותו יקבל מהאוצר – למפעילים.
כל התהליך לוקח זמן, יש חוסר אמון בין המשרדים לבין המפעילים, ומי שמשלמות את המחיר שוב ושוב הן המטפלות החלשות. וכך, אף ששנת הלימודים במעונות תסתיים בחודש הבא, אין עדיין צפי להעברת הפעימה השלישית, שלא לדבר על תשלום הפעימה הרביעית שאמורה להיות משולמת בסוף שנת הלימודים הזו.
לדברי אבי סולימן, יו"ר הסתדרות הפועל המזרחי המייצגת כ־1,500 מטפלות במעונות אמונה: "התנהלות הממשלה חצתה את הקו האדום. המטפלות מוצאות את עצמן נפגעות בכיפופי הידיים בין משרדי הממשלה לארגונים המפעילים את המעונות".
תגובת משרד החינוך: "המשרד העביר את הרשימות למשרד העבודה, אולם בשל שיח מתמשך מול הארגונים, טרם הושלם ההליך".

