כלבת הים יוליה זוהתה בחוף אמשית, מצפון לביירות, לבנון, בסוף חודש מאי האחרון. את הבשורה המשמחת קיבלה חוקרת דלפיס, ד"ר מיה אלסר, המובילה את הפרויקט לחזרת כלבי הים הנזיריים לישראל, בעת ביקורה ביוון.
צפו בתיעוד: כלבת הים הנזירית יוליה נצפתה בחוף פלמחים (ארכיון) // צילום: רשות הטבע והגנים
את החדשות קיבלה ד"ר אלסר מהחוקר הטורקי שהיה הראשון לזהות כי כלבת הים שביקרה בישראל במאי אשתקד, וזכתה לשם "יוליה", המוכרת כטורה-גולגס מהמערה המוגנתבאזור מרסין שבטורקיה.
"נזכיר שיוליה ביקרה כבר בלבנון בשנת 2019 וחזרה משם למרסין לפני ביקורה בישראל. אנחנו שמחים לדעת שיוליה כבר לא נמצאת באזור המלחמה ומחכים לשמוע על שובה למערה המוגנת במרסין", סיפרה ד"ר אלסר.
הופעתה המחודשת של יוליה, כלבת הים שביקרה בישראל במאי 2023 ולא נראתה מאז שנצפתה בבוקר ה־2 ביוני 2023 בחופי עזה, היא ללא ספק בשורה מעודדת.
נתון מעודד נוסף הוא התאוששות מין זה של כלבי ים, שעד לא מזמן הוגדר בסכנת הכחדה חמורה והחוקרים צפו כי ייעלם מן העולם. עם זאת, לדברי ד"ר אלסר, יש לשמור על אופטימיות זהירה. "האוכלוסייה עברה פגיעה משמעותית במגוון הגנטי שלה במאות השנים האחרונות וכלב הים הנזירי הים־תיכוני עדיין מוגדר כאחד היונקים בעלי המגוון הגנטי הנמוך ביותר בעולם, מה שעלול להעמידם בסכנה, במיוחד לנוכח שינויים סביבתיים משמעותיים".
כיום אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים העולמית מוערכת ב־815-997 פרטים, עם כ־170 גורים חדשים שנולדים בכל שנה. ריכוזי האוכלוסייה העיקריים מפוזרים בקאבו בלנקו ובמדירה שבאוקיינוס האטלנטי ובמזרח הים התיכון (יוון, טורקיה וקפריסין), כאשר חוסר היכולת לנקוב במספר מדויק של הפרטים נובע מפיזורם בין האיים הרבים ביוון.
בארגון דלפיס מקווים להצליח להוציא אל הפועל את פרויקט שיקום מערות כלבי הים בראש הנקרה מיד בתום המלחמה.

