מחקר חדש שנערך באוניברסיטה לרפואה בשיקגו, מצא כי חשיפה לאור בלילה עשויה להגדיל את הסיכוי לחלות באלצהיימר.
חוקרים באוניברסיטה גילו שאור בהיר שמפריע לשנת הלילה, עשוי לגרום לאנשים צעירים ללקות במחלה. "גילינו שבארצות הברית יש יחס חיובי בין שכיחות המחלה לחשיפה לאור, בעיקר בקרב אנשים שגילם נמוך מ-65" אמר רובין וויט זואלה, דוקטור באוניברסיטה. "אור לילי, גורם עליו יש לנו שליטה, הוא גורם סיכון מרכזי לפי המחקר".
צוות החוקרים בראשו עמד ווייט זואלה, מיפה את ארצות הברית לפי "זיהום אור" – תאורת רחוב וכבישים ושלטי חוצות. הם חילקו את המדינות לחמש קבוצות, לפי כמות ועוצמת האור במדינה.
עבור קשישים שנבדקו, אלצהיימר נקשר לגורמי סיכון כמו שימוש לרעה באלכוהול, דיכאון, סכרת ומחלות כרוניות בכליות. בקרב נבדקים צעירים, נמצא ש"זיהום אור" הוא הפקטור המשפיע ביותר, אך הסיבה לכך לא ידועה. על פי הערכות החוקרים, הסיבה עשויה להיות הרכב גנטי שונה או מגורים ממושכים בסביבה עירונית. אור מלאכותי שמאיר בלילה, משבש את השעון הביולוגי ומוביל להרס השינה, דבר שמוביל לירידה קוגניטיבית.
המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Frontiers, לא התייחס לתאורה שקיימת בבית או לאור כחול, שנפלט ממסכים ופוגע גם כן באיכות השינה. עם זאת, החוקרים ציינו שאור כחול הוא הגרוע ביותר ומומלץ להתקין על המסכים מסננים. עוד הומלץ להתקין בתוך הבית דימרים ותאורה חמה, שעשויים להפחית את החשיפה לאור באופן אפקטיבי.
"המודעות לנושא חשובה, במיוחד בקרב אנשים עם גורמי סיכון לחלות באלצהיימר", אמר ווייט זואלה. "שינויים שקל ליישם הם התקנת וילונות האפלה, או שינה עם מסיכת עיניים. הם מומלצים עבור מי שחיים באיזורים מוארים במיוחד". עוד הוסיף כי הוא וצוות החוקרים מקווים שהמחקר יגרום להעלאת מודעות ושינוי הרגלי חיים עבור אנשים צעירים.

