על רקע אי-ההסכמות בנוגע להסכמי שכר, יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע כי שנת הלימודים בתיכונים לא תיפתח ב-1 בספטמבר. סעיף המחלוקת שבגללו המו"מ תקוע והתעקשותו של שר החינוך יואב קיש והדרישה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. N12 עושה סדר
מתי נדע אם יש שביתה מחר?
נדע רק במהלך הלילה מכיוון שב-23:00 בתל אביב צפויה להתקיים פגישת חירום, שאותה מכנס שר החינוך יואב קיש יחד עם ארז, אנשי אגף השכר באוצר ובמרכז השלטון המקומי כדי למנוע את השביתה. יש סיכוי שתשובה סופית תגיע רק לפנות בוקר.
מה הסיכויים שלא תהיה שביתה?
לא טובים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נחוש להכניס להסכם השכר סעיף שרן ארז נחוש שלא יהיה בו.
מה סעיף המחלוקת שבגללו המו"מ תקוע?
סמוטריץ' דורש ש-6% מהמורים בכל בית ספר יועסקו כ"טאלנטים". כלומר, עם חוזה אישי והם לא יהיו חלק מההסכם של ההסתדרות. אותם מורים ירוויחו יותר משאר המורים ואפשר יהיה לפטר אותם בקלות. כמו כן, הם לא יוכלו לשבות ויעבדו יותר שעות. במסגרת הסעיף הזה, מי שירצה להיות מורה לא יחויב בתעודת הוראה, למרות שיהיו תנאי העסקה שטרם נקבעו.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' | צילום:
יונתן זינדל, פלאש 90
למה באוצר מתעקשים על הסעיף?
יש מחסור אדיר במורים – 2,600 משרות שיש למלא. העסקה בחוזים אישיים תצמצם את המחסור במורים, שכן מורים יוכלו להרוויח יותר כסף מהיום הראשון. באוצר מתעקשים על כך גם מכיוון שלדעתם זה מכניס "דם חדש" במערכת שיסייע מאוד למערכת.
למה רן ארז מתנגד?
מבחינת רן ארז מורה שאינו בעל תעודת הוראה לא צריך לעבוד במערכת החינוך משום שלטענתו זה מוזיל את המקצוע, ובעיקר מפרק את איגוד העובדים. הוא מאמין שאם יהיו מורים שלא יהיו חלק מארגון המורים, הדבר יחליש את כוחו של איגוד העובדים ושל ארגון המורים.
כבר היום במערכת החינוך עובדים 700 מורים בחוזים אישיים. משרד האוצר רוצה שיהיו יותר. גם יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, הכניסה את הסעיף הזה להסכם השכר האחרון של המורים ביסודי ובחטיבות הביניים. עם זאת, בינתיים לא הועסק אף מורה תחת הסעיף הזה בבבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.

