היום (ראשון) בשעה 15:00 יתכנסו תושבי נתיב העשרה ביישוב הקהילתי בת הדר, שבמועצה האזורית חוף אשקלון, כדי לשמוע מנציגי צה"ל את עיקרי ממצאי התחקיר הצבאי על המחדלים שהובילו לאסון במושב במהלך מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.
אחת המסקנות המרכזיות שצפויות לעלות בתחקיר היא היעדר תקשורת בין צה"ל לבין תושבי היישוב בשעות הקריטיות של מתקפת חמאס. חוסר המענה בזמן אמת וחוסר הסנכרון בין גורמי הביטחון למושב הביאו לכך שתושבים רבים נותרו ללא סיוע וללא מידע חיוני, בזמן שמחבלים חדרו ליישוב וביצעו טבח.
תושב המושב, שבחר להישאר בעילום שם, הביע חשש שהתחקיר לא יספק תשובות מהותיות: “אנחנו יודעים בדיוק מה יהיה – צה”ל יציג תחקיר של שעות, יתאר מה קרה, באיזו שעה ואיפה, אבל לא יהיה שום דבר על המהות של למה זה קרה ומה הלאה. שמעתי מה היה בהצגת התחקיר בכפר עזה, זה לא הגיוני שלא ידברו על המבט קדימה, ועל האם הילדים שלי יוכלו לחזור לגור שם בביטחון. אני מקווה שנראה משהו שונה".
ב-7 באוקטובר 2023, נתיב העשרה הפך לזירת קרב קטלנית. במהלך מתקפת הפתע של חמאס חדרו המחבלים הראשונים למושב באמצעות מצנחי רחיפה, ולאחר מכן המשיכו לחדור דרך הגדר והכביש הראשי. הם עברו מבית לבית, ירו בכל מי שנקרה בדרכם, והובילו לטבח מזעזע שבו נרצחו 20 מתושבי המושב – 17 מהם בתוך שטח היישוב, ועוד שלושה שנרצחו מחוץ לו.
המחבלים הציתו בתים, תקפו מרחבים מוגנים, והפילו את החשמל, מה שהותיר תושבים נצורים בחדרי הממ”ד ללא תקשורת וללא אור במשך שעות ארוכות. בין הנרצחים היו חברי כיתת הכוננות של המושב, שלחמו בניסיון לבלום את ההתקפה. משפחות שלמות נספו, בהן משפחת וקס, משפחת מולכו, משפחת ינון, משפחת אקוני ומשפחת תעסה.
לאחר הטבח פונו תושבי נתיב העשרה מהמושב – בפעם השנייה מאז מבצע “צוק איתן” – ונותרו חסרי ודאות לגבי עתידם. אירוע הצגת התחקיר לתושבי נתיב העשרה מתקיים על רקע התפטרותו הצפויה של הרמטכ”ל הרצי הלוי, שצפוי לסיים את תפקידו בתוך כשבועיים. מדובר באחד מהתחקירים האחרונים שיוצגו תחת פיקודו, לאחר שבשבוע שעבר הוצגו תחקירים דומים בפני תושבי קיבוצי נחל עוז וכפר עזה.

